Michel ten Cate over zijn rol als Commercieel Medewerker

Michel ten Cate - Commercieel Medewerker

Hoe ben je bij ons terecht gekomen?

Voordat ik voor het eerst in aanraking kwam met dit bedrijf, werkte ik in de elektronicabranche; hier heb vanaf mijn 16e tot mijn 36e gewerkt, en in die tijd ben ik van verkoper doorgegroeid naar bedrijfsleider van de webwinkel. Na twintig jaar merkte ik aan mijzelf dat ik duidelijk toewas aan iets anders, en ben toen via-via in contact geraakt met ISSYS ICT.

Ondanks dat ICT een heel andere branche is dan elektronica, sprak de vacature mij wel aan, en kreeg ik daardoor een goed beeld bij wat er allemaal bij de functie komt kijken, en las ik ook gelijk terug dat er naast de werkzaamheden ook tijd was voor gezelligheid met z’n allen. Ik wilde het gokje eigenlijk wel wagen.

Oké, maar dan kom je hier op een gegeven moment ook op kantoor. Kreeg je toen dezelfde indruk?

Ik was wel bang dat het te rustig zou zijn op kantoor omdat het natuurlijk doorgaans een stuk stiller is dan in een winkel. Dat viel eigenlijk echt alles mee, met name doordat je werkt in één open ruimte en iedereen aanspreekbaar is. Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat de directie in een afgesloten ruimte werkte waar je dan dus ook niet heen kan met vragen. Hier is dat wel degelijk anders.

Na mijn eerste gesprek werd ik eigenlijk al vrij vlot benaderd met een contractvoorstel, en ben ik hier in januari van dit jaar (2019) in dienst gekomen.

Je werkt hier inmiddels dus al bijna weer een jaar. Hoe is dat bevallen?

Ik ben heel erg blij dat ik de keus heb gemaakt. Ik was toe aan een nieuwe uitdaging, en dit werk is in veel opzichten totaal anders dan wat ik hiervoor deed, en dat komt in allerlei dingen terug: van de omgang met collega’s tot het contact met klanten.

Hoe is het contact met klanten anders?

Ik merk dat de klanten met wie je contact hebt al wat voorkennis hebben en graag via hun vaste ICT partner ISSYS ICT willen bestellen. De ervaring van mijn vorige baan was dat klanten vaak helemaal geen voorkennis hadden en natuurlijk ook veel gingen shoppen. Daardoor hebben klanten eerder door waar je het over hebt, gaan makkelijker mee in het advies en dat praat een stuk makkelijker. Ik denk dat in een doorsnee week 70% van de werkzaamheden neerkomt op contact hebben met klanten, en de overige 30% heb je voor je inkopen.

Daarnaast doe je natuurlijk ook wat uitzoekwerk voor de klant om hem of haar te helpen te komen tot de best passende oplossing. Al heeft iets spoed bij de klant ben jij ook degene die je collega’s hiervan op de hoogte brengt; jij weet dit immers het beste en dient te kunnen garanderen dat de door jouw ingekochte apparatuur op tijd gereed voor gebruik is bij de klant.

Is dat ook wat het werk leuk maakt voor jou?

Natuurlijk, ik vind met name de prijsspecials leuk. Ik vind het leuk om er over te kunnen beslissen of wij voorraden wel of niet gaan kopen, en ik vind het vaak een uitdaging om het juist wel te doen, en dan natuurlijk ook om het weer weg te krijgen.

Ik heb kort geleden bijvoorbeeld ook extra pc’s ingeslagen met een i5 processor, omdat ik al zag dat deze in steeds mindere mate beschikbaar waren, en deze zijn op dit moment nagenoeg niet te vinden. Mocht de klant nu met spoed er één nodig hebben, dan kunnen wij daar ieder geval in voorzien. Voor hetzelfde geld doe je het niet, en moet je de klant vragen vier weken te wachten. Daar wordt niemand blij van.

Zijn er andere dingen die je zijn opgevallen toen je hier begon met werken?

Het komt vaak genoeg voor dat er moeilijke licentievormen zijn, die ook weer afhankelijk van de server en de voorkeur van de gebruiker moeten worden verlengd; al met al kan dat best ingewikkeld in elkaar steken. Dit soort beslissingen hebben vaak best wel een impact, en wij hebben natuurlijk niet de kennis van onze klanten die veel van onze medewerkers in de loop der jaren hebben opgebouwd.

Daarom is het fijn om dit soort dingen vrijwel gelijk te kunnen overleggen en mensen met je mee te laten denken; vaak ben je daardoor al direct geholpen.

ISSYS ICT is echt een open bedrijf, waar je directeur niet een betere computer of een betere stoel heeft dan jij, en gewoon op vrijdag een biertje naast je staat te doen.

Wat is verder nog belangrijk om te weten over ISSYS ICT?

Ik vind ISSYS ICT gewoon een leuke partij om voor te werken met hele leuke klanten waar je mee te maken krijgt, en natuurlijk ook de mensen die hier werken. ISSYS ICT is echt een open bedrijf, waar je directeur niet een betere computer of een betere stoel heeft dan jij, en gewoon op vrijdag een biertje naast je staat te doen.

Uitgelichte vacatures