Dennis Moes over zijn rol als Software Ontwikkelaar

Dennis Moes - Software Ontwikkelaar

Hoe ben je bij ISSYS ICT terecht gekomen?

Dat is alweer een tijdje terug, in 2012, toen ik in het tweede jaar zat van mijn HBO-opleiding. Ik volgde de opleiding System Network Engineering en in het tweede jaar moesten wij opzoek naar een stageplaats. ISSYS ICT was toen nog gevestigd in Heerhugowaard en ik woonde nog bij mijn ouders, op vijf minuten fietsafstand.

De stageopdracht die werd aangeboden lag niet helemaal in lijn met mijn opleiding, maar leek mij wel interessant om te doen. In mijn vrije tijd was ik toen ook al bezig met programmeren en begon dit steeds leuker te vinden. Ik kreeg eigenlijk gelijk ook een goede indruk van het bedrijf toen ik op gesprek kwam: er heerste een informele en knusse sfeer.

Hoe is je stagetijd verlopen?

Naast mijn stageopdracht ben ik betrokken geraakt bij allerlei andere projecten, en heb het eigenlijk altijd heel goed kunnen vinden met iedereen. Het werk was leuk om te doen en de collega’s waarmee je werkt zijn dat des te meer. Nadat ik hier ongeveer anderhalfjaar had gewerkt ben ik er nog één halfjaar tussenuit gegaan om af te studeren in Amerika. Daarna ben ik alweer snel in gesprek gekomen met ISSYS ICT om de mogelijkheden te bespreken om hier in vaste dienst te komen.

Omdat je hier ook bij klanten over de vloer komt, is het werk anders dan bij veel andere organisaties. Vaak komt het voor dat je namelijk meer op kantoor zit en niet of nauwelijks betrokken bent bij de communicatie met de klant.

Bij ISSYS ICT ben ik zelf degene die communiceert met de klant, waardoor ik mij beter kan inleven in zijn of haar organisatie. Daardoor krijg ik ook een beter beeld bij alle bedrijfsprocessen daaromheen. Ik kom bij klanten over de vloer, en hoor dan niet alleen wat er fout gaat maar zie het ook gelijk, en kan de klant dan ook beter adviseren.

Als je jouw stagetijd meerekent werk je hier inmiddels dus al bijna 8 jaar. Hoe ben je in die tijd gegroeid?

Ik ben hier echt begonnen als een groentje. Bij klanten op bezoek komen? Ik dacht toen echt niet dat dit aan mij was besteed. Nu communiceer ik vrijwel dagelijks met klanten en kom ik ook geregeld over de vloer. Daarnaast ben ik ook gegroeid als programmeur door meer object-georiënteerd te gaan programmeren en op een meer gestructureerde manier te werk te gaan.

Door naast iemand te zitten kan je gelijk vragen wat er fout gaat en zien hoe hij of zij tot de fout is gekomen. Zo leer je vanuit zijn of haar bril te kijken en kan je samen naar een betere oplossing toewerken.

Ik ben ook beter geworden in het verwoorden van mijn werkzaamheden zodat de klant mij ook begrijpt. Het verhaal wat je naast je werkzaamheden aan de klant vertelt moet natuurlijk ook begrijpbaar zijn, zonder dat je met allerlei technische dingen aan de haal gaat; op een gegeven moment denkt een klant dan: ‘waar heb je het in godsnaam over?’. Dat probeer ik altijd te vermijden.

Na verloop van tijd ben ik ook veel meer vanuit de gebruiker gaan nadenken over hoe een applicatie zou moeten werken. Als je ergens op klikt, wat verwacht je dan dat het programma doet? Als je klikt op ‘opslaan’, verwacht je dan dat het programma terug gaat naar een overzichtje, of verwacht je dat je een berichtje krijg te zien met de tekst ‘opgeslagen’. Door naast iemand te zitten kan je gelijk vragen wat er fout gaat en zien hoe hij of zij tot de fout is gekomen. Zo leer je vanuit zijn of haar bril te kijken en kan je samen naar een betere oplossing toewerken.

Voordat ik hier binnen kwam had ik eigenlijk ook nog nooit wat gedaan met C#, en door hier steeds meer gebruik van te maken ben ik hier als programmeur heel erg gegroeid. C# is namelijk een object-georiënteerde programmeertaal, waarin je de code (objecten) meer hergebruikt. Op school werkte ik eigenlijk alleen maar met PHP, en in vergelijking met C# zit daar wel een wereld van verschil tussen. Het leren van C# was dus ook best wel een uitdaging voor mij. Daarnaast ben ik ook begonnen met het programmeren in Visual Basic (VB). VB is al een wat oudere programmeertaal, maar veel van onze klanten werken eigenlijk nog dagelijks met applicaties die in deze taal zijn geprogrammeerd. Verder ben ik mij nog gaan verdiepen in Microsoft SQL. Dit wordt nagenoeg bij iedere klant gebruikt als database software en is erg krachtig, het kan zoveel meer dan gestructureerde data opslag.

Wat is verder nog belangrijk om te weten over ISSYS ICT?

Dat wij met name Microsoft-georiënteerd en full-stack developers zijn. Je gaat veel in contact komen met klanten, en meewerken aan diverse projecten voor hele uiteenlopende organisaties. Daardoor vind ik ook dat er veel uitdaging terug komt in je werk. Voordat je namelijk echt een advies of aanbeveling kan geven, probeer je jezelf toch in te leven in de klant, en dat kan de ene dag één hele andere organisatie zijn dan waar je daarvoor mee werkte.

Iedere klant heeft zo zijn eigen wensen en eisen, maar wanneer je weet hoe een klant van A tot Z werkt kan je een klant ook mogelijkheden voorleggen die zij nog niet voor ogen hadden, maar voor de organisatie wel een groot verschil kunnen maken.

Uitgelichte vacatures