Cocky Baerts over zijn rol als Senior Netwerk Engineer

Cocky Baerts - Senior Netwerk Engineer

Hoe ben jij voor het eerst in aanraking gekomen met ISSYS ICT?

Ik werkte hiervoor bij een Nederlandse hotelketen in Amsterdam. ISSYS ICT was toen onze ICT-dienstverlener en nog gevestigd in Heerhugowaard. Mijn functie hier als systeembeheerder was zeer veelzijdig, met veel verantwoordelijkheden die liepen van applicatiebeheer, werkplek- en serverbeheer tot infrabeheer aan toe. Er werd echter toen wel van je verlangt dat je 24 uur stand-by staat, en dat vond ik op een gegeven moment de wat minder leukere kant van deze werkgever, vooral omdat er in de nachten best vaak assistentie werd verlangd bij het sluiten van de dag.

Bij ISSYS ICT dien je ook wel eens in de maand 24 uur stand-by te staan, maar dat is maar één week op een hele maand. Er is hiervoor ook een goede regeling getroffen bij ISSYS, waardoor ik dit als een lage last ervaar voor mijzelf en in mijn privéleven. Al met al was de werkdruk veel hoger door de vele facetten binnen de hotels en met weinig personeel wordt er best wat van je verlangt.

Ik was niet persé op zoek naar een andere baan toentertijd maar ik heb zelf gepolst bij ISSYS ICT of ze nog mensen zochten in de Engineers-groep, en dit was zeker zo. Uiteindelijk heb ik de stap dan ook gemaakt. De omslag van de Hotelerie naar een ICT-dienstverlener was wel even wennen aangezien je opeens aan de commercie kant van de ICT zit.

Wat sprak je toen aan?

Ik kon het erg goed vinden met de contactpersonen en engineers en de cultuur die hier heerste sprak mij ook erg aan: een vrij open organisatiecultuur. Ik ben hier bijna 12 jaar geleden begonnen, en al met al werkte hier toen zo’n 20 mensen. Ik kan mijn eerste werkdag hier nog goed herinneren; ik was toen samen met mijn collega Erwin Slangen op pad en werd gelijk in het diepe gegooid.

Hoe beviel dat? Dat je gelijk in het diepe werd gegooid?

Ik vond het fijn, want het geeft blijk van vertrouwen. Het ging om een server die gecrasht was, die nog midden in een project zat. Toen ik alles eenmaal had opgelost crashte de server wederom, alleen kwam dat gelukkig niet door mijn werkzaamheden of de apparatuur maar doordat er iets fout ging aan de kant van de klant. Al word je dan in het diepe gegooid heb je wel het gevoel dat je er niet helemaal alleen voor staat, en kan terugvallen op anderen mocht dat nodig zijn. Uiteraard is het wel eens voorgekomen dat ik een grote storing moest oplossen bij een klant, en dan toch vragen heb over bepaalde handelswijzen of extra “cruciale” informatie of gewoonweg even behoefte heb aan overleg. Dan is het toch wel héél fijn dat je een collega kan bellen en die je dan verder kan helpen.

Nu is dat ook andersom waardoor je echt het gevoel krijgt dat je een gewaardeerd onderdeel van een team bent.

Uiteraard is het wel eens voorgekomen dat ik een grote storing moest oplossen bij een klant, en dan toch vragen heb. Dan is het toch wel héél fijn dat je een collega kan bellen en die je dan verder kan helpen. Nu is dat ook andersom waardoor je echt het gevoel krijgt dat je een gewaardeerd onderdeel van een team bent.

Inmiddels ben je doorgegroeid tot onze specials op gebied van Fortinet, hoe is dat zo gekomen?

Ik was natuurlijk altijd wel bezig met het installeren van netwerken en dergelijken maar op een gegeven moment zijn wij als organisatie aan de gang gegaan met Fortinet producten en dit startte met de FortiGate Firewalls. Voor het volgen van de trainingen was de organisatie opzoek naar medewerkers, en zij zagen hiervoor wel potentie in mij. Ik ben dat met de tijd ook gaan dragen omdat ik het ook oprecht een goed product vind waar veel mee mogelijk is. In principe kan het alles wat wij vaak moeten doen, en inmiddels denk ik dat 90% van onze klanten Next-Generation Firewalls van Fortinet hebben.

Heb je dan ook nog steeds het idee dat je hier iedere dag opnieuw aan het leren bent?

Soms hebben klanten bepaalde wensen en eisen waar goed over nagedacht moet worden. In die zin blijft het ook uitdagend om het werk te blijven doen want het blijft toch enigszins complex. Wat daarbij ook altijd belangrijk blijft is product sizing. Een voorbeeld daarvan bij de FortiGate zou zijn dat je de juiste producten bij de juiste verbindingen bij de juiste organisatie kiest. Daarin heb je verschillende facetten, zoals de bandbreedte, verwerkingssnelheid van de beveiliging, aantal gelijktijdige connecties, aantal fysieke poorten en dergelijke.

Soms hebben klanten bepaalde wensen en eisen waar goed over nagedacht moet worden. In die zin blijft het ook uitdagend om het werk te blijven doen want het blijft toch enigszins complex.

Ben je ook flexibel in je werkzaamheden?

Ik ervaar zeker dat ik flexibel kan zijn in de manier hoe ik werk en privé indeel. Als het gaat om werkzaamheden die op afstand uitgevoerd kunnen worden, dan kan ik die ook thuis uitvoeren en hoef ik daar niet persé naar kantoor voor te komen.

Wat is er verder nog belangrijk om te weten over ISSYS ICT?

De secundaire arbeidsvoorwaarden vind ik goed. Een auto, laptop en telefoon worden allemaal geregeld, en bij de functie in de buitendienst heb je dat natuurlijk ook nodig. ISSYS ICT werkt voor veel diverse bedrijfstakken en klanten, waar mooie namen tussen zitten. Het is dan ook geen kleine organisatie maar het is ook geen megaorganisatie. Doordat de organisatie klein genoeg is blijft het nog steeds persoonlijk, waardoor je elkaar goed leert kennen. Daardoor heb je veel directere lijnen met elkaar en vorm je uiteindelijk samen ook een hechtere club van mensen.

Doordat de organisatie klein genoeg is blijft het nog steeds persoonlijk, waardoor je elkaar goed leert kennen. Daardoor heb je veel directere lijnen met elkaar en vorm je uiteindelijk samen ook een hechtere club van mensen.